Att optimera sin hemsida för sökmotorer är ett bra sätt se till att din hemsida också hittas och indexeras korrekt av sökmotorn. På det sättet så hamnar du också högre upp i resultatet om sökmotorn förstår vad din sida handlar om.Detta kan dessutom vara högst nödvändigt om du säljer något på din hemsida. För det finns alltid konkurrenter, och dom vill du förstås hamna före i sökresultaten. Så vad kan du göra för att (förhoppningsvis) hamna där längst upp i SERP, som sökresultatsidan kallas för. Vi ger några grundläggande tips.TitelDin hemsidas titel kan man säga är din hemsidas namn. När sökmotorn ser hemsidans titel så är detta en del i sökmotorns sätt att avgöra vad sidan handlar om. Därför så ska du förstås här ha med det sökord som du vill att din sida ska synas på. Faktum är att detta är en av de viktigaste av de mest grundläggande faktorerna.Meta DescriptionOm titeln är sidans namn så kan man säga att Meta Description är en första introduktion, likt ”Hej jag heter Peder och jag säljer fotbollar”. Denna beskrivning ska också innehålla sökordet och förslagsvis också vara lite säljig och berätta för kunden vad den ska göra, eftersom detta är det som syns under titeln i sökresultaten.HuvudrubrikHuvudrubriken på en sida eller en undersida är lite som titeltaggen men för varje enskild sida. En huvudrubrik ska se ut såhär:
<h1>Huvudrubriken med sökordet</h1>.
InnehålletInnehållet, alltså texten på sidan är också viktigt. Det ska vara relevant för sidan och för det ämne som texten handlar samt innehålla sökordet. Och texten måste förstås vara relevant till sökordet också. Man kan ju inte skriva om datorer och sen slänga in ett sökord eller sökfras som lyder ”köp avgassystem”.